آموزش

بهترین سم برای شپشک آرد آلود – راه های مبارزه با آن چیست؟

بهترین سم برای شپشک آرد آلود

آفت‌هایی مانند آفت آفت شپشک آرد آلود ممکن است خسارات زیادی به گیاهان وارد کند. رهایی از شر این آفات ممکن است کمی طول بکشد اما غیر ممکن نیست! به همین دلیل ما در این مقاله از سپاهان سم قصد داریم شما را در زمینه پیدا کردن بهترین سموم برای شپشک آرد آلود و شیوه های درمان و مبارزه با آن راهنمایی کنیم.

آفت شپشک آرد آلود چیست؟

شپشک آرد آلود (mealybugs) که نام دیگر آن شته پشمالو است با نام علمی pseudococcus نیز شناخته می‌شود. شپشک آرد آلود حشره ای است که در مکان هایی گرم و مرطوب فعالیت دارد و به همین خاطر است که اغلب روی گیاهانی که در فضای بسته مثل خانه یا گلخانه دیده می‌شود. این حشره با طول تقریبی ۳ میلی متر و دارای پوشش کرک مانند سفیدی است که سراسر بدن را پوشانده است. آنها در هنگام تغذیه لایه آردی و سفیدی را ترشح و از خود بر روی گیاه باقی می‌گذارند و سپس زیر همین پوشش موم مانند تخم گذاری می‌کنند. با وجود این ویژگی های ظاهری, نام آرد آلود به آنها اختصاص داده شده است.

آفت شپشک آرد آلود چیست؟

آفت شپشک آرد آلود چیست؟

دلیل وجود شپشک آرد آلود

اصولا شپشک ها بر روی گیاهانی که آب بیشتری را به خود می‌کشند, جذب می‌شوند. این نوع حشرات به سمت درختان مرکبات از قبيل انبه و تعدادی از گیاهان آپارتمانی (حسن یوسف, کراسولا خرفه ای, پتوس, آگلونما, انواع کاکتوس و …) کشیده می‌شوند و خسارت جدی را به آن ها وارد می‌کنند.

خسارات ناشی از شپشک آرد آلود

  1. پژمردگی و انحراف برگهای جدید در گیاه.
  2. ریزش برگ و جوانه.
  3. رشد کپک‌های توده ای ناخوشایند در گیاهان آسیب‌ دیده.
  4. در قسمت‌های زیرین برگ‌ها, روی ساقه‌های گل‌ها یا حتی در قسمت بیرونی گياهان رشد می‌كنند.
  5. موم سفید پنبه ای معمولا اولین نشانه حضور آنهاست.
  6. شپشک‌های آرد آلود با مکیدن شیره گیاهان و تغذیه آنها منجر به زرد شدن برگ‌ها, رشد کوتاه‌قدی, پژمردگی یا مرگ گیاهان است.

شپشک آرد آلود به کدام گیاهان آسیب می رساند؟

رایج ترین و شایع ترین نوع شپشک, شپشک آرد آلود است. از انواع گیاهانی که شپشک آرد آلود می‌تواند به آنها آسیب برساند می‌توان کاکتوس ها, انواع مرکبات و همینطور گیاهان زینتی را نام برد. هنگام خرید گیاه از همان ابتدا بهتر است که برای پیشگیری و عدم مبتلا شدن گیاهان دیگر به انواع حشرات از جمله شپشک سم پاشی انجام گیرد. اما اگر در هر صورت گیاه به افت مبتلا شود برای جلوگیری از سرایت بیماری به گیاهان دیگر بایستی گیاه مبتلا شده را در مکانی جدا قرار داد.

بهترین سم برای شپشک آرد آلود و نکاتی که باید رعایت کرد

شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟

شپشک آرد آلود را چگونه از بین ببریم؟

روشهای کنترل شپشک آرد آرد آلود

روش های مختلف کنترل این آفت گیاهی عبارتند از استفاده از سموم ارگانیک, کنترل بهداشتی, کنترل بیولوژیکی و در نهایت کنترل شیمیایی با استفاده از سموم دفع آفات. در ادامه به بررسی بهترین سم برای شپشک آرد آلود پرداخته‌ایم.

کنترل بهداشتی

اولین قدم برای نابودی آفت شپشک آرد آلود, هرس درست و اصولی می‌باشد. رعایت بهداشت ضروری ترین اقدام برای پیشگیری از این آفت است.

کنترل ارگانیک

  • شپشک آرد آلود را بشوئید.

اشکالات پوسته پوسته روی گیاهان را می‌توان با جریان آب شست. در صورت لزوم درمان را تکرار کنید. این بهترین حالت برای کنترل آلودگی های کوچک گیاهان حساسی است که درمان شدید را تحمل نمی‌کنند.

  • از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

یک پنبه را با الکل خیس کنید و آن را روی برگ ها و قسمت های آلوده بکشید. از محلول حاوی بیش از  الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد استفاده کنید و قبل از استفاده از آن روی کل گیاه, آن را روی یک برگ آزمایش کنید تا مطمئن شوید الکل باعث سوختن برگ نمی‌شود.

  • از صابون حشره کش استفاده کنید.

صابون های حشره کش آماده در بازار موجود است ولی می‌توانید با استفاده از مواد شوینده ظرف ها خودتان آن را تهیه کنید. سعی کنید محصولی عاری از عطر و مواد افزودنی پیدا کنید زیرا ممکن است به گیاهان آسیب برساند. صابون را با غلظت ضعیف با آب مخلوط کنید (شروع ۱ قاشق چای خوری در هر گالن و در صورت لزوم افزایش آن). محلول صابون را روی گیاهان اسپری کنید.

  • از روغن چریش استفاده کنید.

روغن چریش یک ماده طبیعی است که از درخت چریش گرفته می‌شود. روغن چریش علاوه بر خاصیت حشره کش, قارچ کش نیز هست. هنگامی که طبق دستور استفاده می‌شود, نه تنها حشرات را در اثر تماس از بین می‌برد, بلکه با جذب شدن در گیاه به عنوان یک آفت کش سیستمیک عمل می‌کند. طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست, روغن چریش برای استفاده در سبزیجات و سایر گیاهان خوراکی و همچنین گیاهان زینتی بی خطر است.

روش های کنترل شپشک آرد آلود

روش های کنترل شپشک آرد آلود

کنترل شیمیایی

خسارت های رخ داده در اثر شپشک آرد آلود بسیار قابل توجه است و بعد از مدتی هیچ کدام از قسمت های گیاه از این آفت در امان نمی‌مانند. فعالیت این حشره با وارد نمودن خسارت به گیاه همراه با عسلک می‌باشد. با پنهان شدن شته ها و شپشک ها در پشت برگ باعث لوله ای شدن برگ شده و پناهگاهی برای خود در پس برگ لوله ای شده ایجاد می‌کنند. این عمل باعث می‌شود که سموم تماسی اثر چندانی بر روی کنترل این حشرات نداشته باشند, لذا با ما همراه باشید تا بهترین سموم برای نابودی آفت شپشک آرد الود را به شما معرفی کنیم.

بهترین سموم برای نابودی شپشک آرد آلود

در این بخش به بررسی بهترین سموم برای شپشک آرد آلود پرداخته ایم و شما عزیزان می‌توانید با استفاده‌‌ی درست از سموم زیر آفت شپشک آردآلود را به طور کامل از بین ببرید.

روغن ولک

یکی از راه‌های کنترل و کاهش خسارت آفاتی مانند شپشک‌ آرد آلود, استفاده از روغن ولک (امولسیون شونده) می‌باشد. از روغن های ولک با دور 3 در هزار بصورت محلولپاشی استفاده نمائید.

دیازینون

حشره کش دیازینون, یک حشره کش غیر سیستمیک بوده و نحوه تاثیر آن به صورت تماسی, گوارشی و تنفسی می‌باشد. سم دیازینون برای شپشک آرد آلود با ممانعت از فعالیت آنزیم کولین استراز خون در سیستم اعصاب مرکزی آفت, موجب مرگ آن می‌گردد. از این سم با دوز 1 در هزار بصورت محلولپاشی استفاده نمائید.

مالاتیون

سم مالاتیون برای شپشک آرد آلود, بدلیل خاصيت تماسی, گوارشی, تدخينی و غير سيستميک خود برای نابودی این آفت توصیه می‌شود. از این سم با دوز 1 در هزار بصورت محلولپاشی استفاده نمائید.

دورسبان

سم دورسبان (کلرپیریفوس), حشره کش غیر سیستمیک با خاصیت تماسی, گوارشی و تنفسی از گروه سموم ارگانو فسفره است که برای نابودی شپشک آردآلود کاربرد دارد.از این سم با دوز 1 در هزار بصورت محلولپاشی استفاده نمائید.

2 دیدگاه در “بهترین سم برای شپشک آرد آلود – راه های مبارزه با آن چیست؟

  1. Yorum Satın Al گفت:

    Useful article, thank you. Top article, very helpful.

    1. علی صادق‌پور گفت:

      .Thank you for taking the time to read the articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *