عمومی

آفت مینوز چیست؟سموم و آفت‌کشهای آن کدام اند؟

آفت مینوز چیست؟سموم و آفت‌کشهای آن کدام اند؟

تعداد زیادی از آفات در زیر برگ ها تجمع کرده و در شکل ظاهری برگ های گیاه نازیبایی محسوسی ایجاد نمی‌کنند, اما آفاتی مثل معدنچی برگ یا مینوز برگ (Leaf miner) با ایجاد خطوط سفیدرنگی بر روی برگ ها چهره نا خوشایندی در آن ایجاد می‌کنند. در صورت درمان نشدن این آفت, صدمات بسیار جدی برای گیاه ایجاد خواهد شد.

انواع مختلفی از این آفات در طبیعت وجود دارند, اما آسیبی که آنها به گیاهان وارد می‌کنند تقریبا یکسان است. آفت مینوز بالغ شبیه مگس های کوچک سیاه رنگ به نظر می‌رسند, اما این مگس ها نیستند که به گیاهان شما آسیب می‌رسانند. چیزی که به گیاهان شما آسیب می‌رساند, لاروهایی است که این مگس ها از خود به جا می‌گذارند. اگر آفت مینوز را تحت کنترل نگیرید, آنها به سرعت تکثیر می‌شوند و برگ های گیاهان شما را از بین خواهند برد.

این لاروها در لایه‌ های بافت میانی برگ‌ های گیاه زندگی می‌کنند. آنها را معدنچی برگ نیز می‌نامند, زیرا مواد مغذی را از برگ ها استخراج می‌کنند و مسیرهای خالی را در برگ ایجاد می‌کنند. در این مقاله در فروشگاه سپاهان سم, علائمی را که باید جستجو کنید و اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه گیاهان خود را از شر آفت مینوز خلاص کنید, به اشتراک خواهیم گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

آفت مینوز چیست و طریقه مبارزه با آن به چه شکل است؟

مینوز برگ دارای انواع مختلفی می‌باشد که همگی از نظر ظاهری با یکدیگر مشابه بوده و اثرات تخریبی یکسانی نیز بر روی گیاه دارند. این مینوزها مگس های سیاه رنگی هستند که خود بی ضرر بوده اما لاروهای آنها برای گیاه ایجاد مشکل می‌کند. در اکثر موارد این آفت, خود را با رد پایی منحنی و موجی شکل با رنگ های زرد یا سفید نمایان می‌کند و مسیر خود را در داخل برگها باز می‌کند, از این طریق می‌توان با دنبال کردن منحنی های سفید رنگ آفت را یافت؛ اما برخی اوقات ممکن است آسیب های این نوع آفت به شکل نقطه ای و یا لکه ای خود را نمایان کنند.

آفت مینوز چیست و طریقه مبارزه با آن به چه شکل است؟

آفت مینوز چیست و طریقه مبارزه با آن به چه شکل است؟

یکی از روش های رایج در از بین بردن این نوع از آفت, استفاده از حشره‌کش هاست که مخصوص آن در بازار موجود می‌باشد. اما مهمترین نکته در استفاده از آفت کش ها, زمان استفاده از آنهاست. زیرا باید مطمئن باشید که این آفت کش به لارو ها نیز می‌رسد و آنها را ز بین می‌برد, در غیر اینصورت عملیات سم پاشی کاری بیهوده بوده است. برای اینکه متوجه شوید چه زمانی مناسب برای این کار است, تعدادی از برگ های بیمار را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و هر روز بررسی کنید که ببینید چه زمانی مگس های سیاه کوچک از داخل لارو به بیرون می‌آیند, در همین زمان یک هفته کامل و هر روز از سم آفت کش مخصوص بر روی آفت اسپری کنید. برخی آفت کش های مینوز برگ نیز وجود دارند که تاثیر مستقیم بر روی لارو ها داشته و در هر زمانی از سال می‌توانید از آنها استفاده کنید, چرا که دیگر نیازی به منتظر ماندن برای بیرون آمدن مگس ها از لارو ندارید و این نوع از آفت کش مستقیما بر روی لارو ها تاثیر خواهد گذاشت.

شما می‌توانید برای از بین بردن طبیعی بدون سم های آفت کش, از روغن چریش نیز استفاده کنید. این روغن به صورت طبیعی از تعداد لارو های بالغ کاسته و در نتیجه کار, تعداد تخمهایی که مگسهای بالغ می‌گذارند نیز کاهش می‌یابد. روش طبیعی دیگر استفاده از زنبورهای پارازیتوئید است که وظیفه خوردن و از بین بردن مینوز برگها را دارد.

انواع روش های مبارزه با آفت مینوز چیست؟

الف) کنترل زراعی:

از اقدامات در این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن علف‌های هرزی که میزبان آفت هستند از اطراف زمین زراعی یا فضای گلخانه‌ها.
  • حذف و از بین برگ‌های آلوده به آفت.
  • زیر و رو کردن خاک و هوادهی به خاک.

ب) کنترل فیزیکی:

  • نصب و قرار دادن تله‌های زرد رنگ چسپناک:
    کاربرد تله‌های زرد رنگ چسبناک سالم‌تر و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صزفه‌تر از مصرف حشره‌کش‌ها است. بعلاوه این‌که حشره‌کش‌ها برای محیط‌ و طبیعت بسیار خطرناک و مضر است و این در حالی است که با استفاده از تله‌های زرد رنگ چسبناک به راحتی می‌توان تعداد دفعات کاربرد آفت‌کش‌ها را کاهش داد. همچنین اگر تله های زرد رنگ در گلخانه‌هایی با محسط کاملا ایزوله به‌کار برده شود و از حشره‌کش‌های انتخابی مناسب در مواقع ضروری استفاده شود, در این صورت مدیریت موفقی حاصل خواهد شد. مناسب‌ترین ارتفاع برای نصب تله‌ها قرار گرفتن آن‌ها در ارتفاع 50 سانتی‌متری از سطح زمین می‌باشد که تقریبا بالای بوته‌ها است. همچنین بهترین فاصله برای نصب تله‌ها فواصل یک متری می‌باشد.
  • نصب و قرار دادن توری های ضد حشره با سوراخ‌های ریز در قسمت‌های درهال ورودی و همچنین دریچه‌های مربوط به تهویه.

ج) کنترل بیولوژیک:

استفاده از دشمنان طبیعی برای مبارزه با آفت مگس مینوز نیز یکی از روش‌های کنترل و مبارزه بر علیه این آفت می‌باشد. مریت روش بیولوژیکی در مبارزه با آفت بی‌خطر بودن ان برای محیط زیست می‌باشد بنابراین از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.
مگس مینوز هم مانند بقیه آفات دارای یک سری از دشمنان طبیعی است که می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با این آفت استفاده کرد. از جمله دشمنان طبیعی مگس مینوز می‌توان به گونه های مختلفی از زنبورهای پارازیتوئید (Dacnusa, Opius, Diglyphus) و مگس سینوزیا که خودش یک مگس شکارگر است اشاره داشت.

د) کنترل شیمیایی:

یکی از روش های رایج در از بین بردن این نوع از آفت, استفاده از آفت کش هاست که مخصوص آن در بازار موجود می‌باشد. سموم موثر برای نابودی این آفت عبارت اند از: سم پروتئوس, کلروپیریفوس, دلتامترین, پرمترین, فن والریت, آبامکتین, دی کلرروس, اویسکت, پروکلیم فیت, ناکرپرو و ماترین. جهت تهیه این سموم به دسته بندی حشره‌کش ها مراجعه نمائید.

توجه: سموم زیر بهترین سموم جهت از بین بردن آفت مینوز می‌باشند. جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر با کارشناسان سپاهان سم تماس حاصل نمائید.

نحوه ایجاد خسارت توسط مگس مینوز به چه شکل است؟

خسارتی که توسط این افت ایجاد می‌شود به دو طریق دیده می‌شود:

الف) خسارت مستقیم: این توع از خسارت در واقع به دلیل همان تغذیه لاروها ایجاد می‌شود که این عمل سبب کاهش قابل توجه میزان فتوسنتز برگ و در نتیجه ریزش برگ در زمان زودتر از موعد خودش می‌شود.

ب) خسارت غیر‌مستقیم: در واقع تغذیه حشره‌های ماده بالغ از طریق سوراخ های ایجاد شده بوسیله لاروها باعث انتقال ویروس‌ها, باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا شده که این همان خسارت غیر‌مستقیم وارد شده می‌باشد.

برای تشخیص خسارت و حضور آفت در گیاهان میزبان چه در گلخانه و چه در فضای باز بایستی برگ‌های گیاهان را به طور مرتب و هر هفته باردید کرد. همچنین از نکات قابل توجه دیگر در مورد کشت محصول درگلخانه، بازدید دقیق و با دقت زیاد نشاء‌هایی است که وارد گلخانه می‌شوند.

انواع آفات مینوز

در زیر تعدادی از گونه ‌های مختلف آفت‌مینوز که ممکن است به باغ و گیاهان شما هجوم بیاورند دسته بندی کرده ایم. این دسته بندی عبارتند از:

آفت مینوز نخود (Liriomyza huidobrensis)

به آفت‌مینوز نخود, مینوز مارپیچ آمریکایی نیز می‌گویند. لاروهای این آفت به برگ ها و ساقه های گیاه نخود فرنگی حمله می‌کنند. این آفت همچنین ممکن است به سایر سبزیجات نیز حمله کرده و به آنها آسیب برساند.

آفت مینوز شمشاد

این نوع آفت از قسمت های بالایی و پایینی شاخ و برگ های گیاه تغذیه می‌کند. نشانه ‌های هجوم آفت‌ مینوز شمشاد شامل زرد شدن و خشک شدن برگ ها است.

آفت مینوز چغندر

آفت‌مینوز چغندر بالغ شبیه مگس خانگی معمولی است. لاروهای این حشرات از برگ های چغندر و سایر گیاهان مرتبط تغذیه می‌کنند.

آفت مینوز مرکبات

این حشرات کوچک و سفید رنگ بیشتر درختان مرکبات مانند لیمو, لیموترش, پرتقال, گریپ فروت و غیره را آلوده می‌کنند. اگرچه این نوع از آفت‌ مینوز بومی آسیا است اما در حال حاضر در باغ های اروپا نیز مشاهده شده است.

آفت مینوز چیست

آفت مینوز در مرکبات

آفت مینوز گوجه فرنگی (tuta absoluta)

آفت‌مینوز گوجه فرنگی یک آفت جدی شناخته شده در جهان است که در اطراف محصولات گوجه فرنگی یافت می‌شود. لارو های این آفت به شدت از محصولات زراعی و شیره موجود در ساقه گوجه فرنگی تغذیه می‌کنند.

آفت مینوز انجیر

یکی از آفات درخت انجیر مینوز برگ انجیر است. خسارت این آفت به صورت لکه هایی بر روی سطح برگ مشاهده می‌شود که در حالت شدید آن این لکه ها تمام سطح برگ را می‌پوشاند.

آفت مینوز خیار

آفت‌مینوز محصولات زیادی را مورد هجوم قرار می‌دهد. آفت‌ مینوز را در مزارع خیار نیز می‌توانید مشاهده کنید. کشاورزان از سموم شیمیایی مختلفی برای از بین بردن این آفت مخرب استفاده می‌کنند. برای خرید آفت کش مناسب برای آفت‌مینوز توصیه می‌شود با متخصصین سپاهان سم مشورت کنید.

آفت مینوز گندم

خسارت این آفت در گندم با ایجاد خطوط نامنظم برروی برگ (تونل های تغذیه ای) باعث می‌گردد که سطح نسبتا وسیعی از برگ ابتدا کرم رنگ و سپس قهوه ای دیده شود. تغذیه لاروها از پارانشیم برگ باعث کاهش میزان سطح فتوسنتز کننده گیاه شده و در تراکم بالا مزرعه را کامل خشک می‌کند.

قیمت سم مینوز

قیمت خرید و فروش سم مینوز برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. فروشگاه سپاهان سم انواع سم مینوز را با قیمتی متعارف و رقابتی در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *