آموزش

نحوه استفاده از علف کش پاراکوات

نحوه استفاده از علف کش پاراکوات

پاراکوات علف کشی تماسی و غیر انتخابی از گروه بای پیریدی لیوم ها بوده که برای کنترل طیف وسیعی از علف های هرز باریک برگ و پهن برگ به کار می‌رود. این گروه از علف‌کش ها که در اواسط سال 1950 کشف شدند, دارای دو حلقه پیریدیل می‌باشند. هیچ کدام از علف کش های این خانواده در خاک فعال نیستند. نحوه عمل این علف‌کش به این صورت است که گیاه با ترکیباتی مثل اکسیدهای آلی و رادیکالهای هیدروکسیل واکنش داده و این واکنش سبب از بین رفتن دیواره سلولی می‌شود.

نحوه استفاده از علف کش پاراکوات

از آنجا كه پاراکوات فقط در محل تماس اثر می‌كند در هنگام سمپاشی بايستی توجه شود تا تمام قسمت‌های سبز گياه هدف با ذرات سم پوشش داده شود و از برخورد ذرات سم با محصول زراعی مجاور جدا خودداری شود. نکته ی دیگر درخصوص نحوه استفاده از علف کش پاراکوات این است که اگر آب مورد استفاده گل آلود بوده و حاوی املاح سنگين باشد كاهش كارايی سم را خواهيم داشت, غالباً توصيه می‌شود كه برای حصول نتيجه بهتر عمل سمپاشی در بعد از ظهر انجام شود. در مورد طریقه مصرف سم علف کش پاراکوات بايد دقت نمود تا ذرات سم روی محصولات مجاور علفهای هرز پاشيده نشود, به همين دليل بهتر است سمپاشی در دوره‌ای انجام شود كه ارتفاع علف‌های هرز 15 سانتيمتر يا كمتر باشد. پاراکوات برای كنترل علف‌های هرز پهن برگ و نازک برگ در باغات درختان ميوه هسته دار و دانه دار, مو و مركبات و مزارع يونجه, شبدر و اسپرس عليه سس و همچنين علف­های هرز نيشكر و سيب‌زمينی استفاده می‌شود (زير درختان و بين رديف‌های كاشت). در مزارع يونجه از سال دوم به بعد برای كنترل گياه انگل سس (محلول 1%)، قبل از برداشت محصول (در پنبه و سويا) به عنوان برگ ريز بكار می‌رود. لازم به ذكر است كه برای مشاهده كارايی لازم بايد عمل سمپاشی در دوره رشد و فعاليت گياه هرز انجام شود. افزودن علفكش­هايی كه از فرايند فتوسنتز جلوگيری می‌كند (از انتقال الكترون به PSI/ فتوسيستم ممانعت می‌كند), فعاليت پاراکوات را افزايش می‌دهد. هوای خنک (نزديک صفر درجه سانتيگراد) از فعاليت آن می‌كاهد.

نحوه استفاده از علف کش پاراکوات

نحوه استفاده از علف کش پاراکوات

زمان تاثیر سم علف کش پاراکوات

زمان تاثیر سم علف کش پاراکوات موقعی بیشتر است که سمپاشی در دوره‌ای انجام شود كه ارتفاع علف‌های هرز 15 سانتيمتر يا كمتر باشد. این زمان, بهترین زمان مصرف پاراکوات می‌باشد.

مقدار مصرف علف کش پاراکوات

جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ درختان میو دانه دار و هسته دار, مرکبات

  • زمان استفاده: بر اساس نظر گیاهپزشک و اداره حفظ نباتات منطقه.
  • میزان مصرف: 3 تا 5 لیتر در هکتار زمانی که ارتفاع علف های هرز 10-15 سانتی متر باشد.

جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ مزارع نیشکر

  • زمان استفاده: بر اساس نظر گیاهپزشک و اداره حفظ نباتات منطقه
  • میزان مصرف: 3 تا 5 لیتر در هکتار و یا محلول 1 درصد

جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ مزارع سیب زمینی

  • زمان استفاده: بر اساس نظر گیاهپزشک و اداره حفظ نباتات منطقه
  • میزان مصرف: 3 لیتر در هکتار بعد از سبز شدن علف های هرز و قبل از رویش سیب زمینی

سس یونجهو شبدر و اسپرس

  • زمان استفاده: بر اساس نظر گیاهپزشک و اداره حفظ نباتات منطقه
  • میزان مصرف: 3 تا 5 لیتر در هکتار بعد از رویش انگل سس

نکته: برای آگاهی از مقدار مصرف سم پاراکوات در لیتر و مقدار مصرف پاراکوات برای 20 لیتر اب, با کارشناسان سپاهان سم ارتباط برقرار کنید. متخصصین ما بصورت آنلاین آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

نحوه عمل علف کش پاراکوات

پاراکوات علف كشی است كه علاوه بر اثر تماسی كمی اثر جابجايی داشته (در آوند چوب) و به غشای سلولی و سيتوپلاسم آسيب وارد می‌كند. اين تركيب در محيط دوام زيادی ندارد ولی سريعاً توسط قسمت‌های سبز گياه جذب شده و سريع اثر می‌كند. اثر تماسی آن مربوط به كاتيون پاراکوات است و آنيون‌های آن اثر ندارند. پاراکوات در گياه موجب توليد اكسيژن فعال می‌شود.

توجه: جهت خرید سم پاراکوات بر روی لینک کلیک نمائید یا سفارش خود را در زیر ثبت کنید.

سم علف‌کش پاراکوات قابل استفاده برای چه گیاهانی می‌باشد؟

با مصرف علف کش پاراکوات برگهایی که در معرض این سم قرار گرفته اند دچار پژمردگی شده و پس از مدتی علائم سوختگی در برگ ظاهر می‌شود و در نهایت گیاه پس از چند روز خشک می‌شود. پاراکوات به دلیل اینکه ماندگاری کمی دارد بر روی خاک تاثیر منفی ندارد و اثر آن در خاک از بین می‌رود. پاراکوات یک علفکش غیر انتخابی است و برای مبارزه با بسیاری از علفهای هرز یکساله باغات و مزارع مناسب می‌باشد. در برخی از محصولات که سرعت سبز شدن گیاه زراعی در ابتدای فصل رشد کمتر از علف هرز است, پس از کاشت گیاه زراعی و قبل از سبز شدن گیاه زراعی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *